was successfully added to your cart.

VIII Targi eHandlu Poznań, 24 marca 2015 r. Sekrety eksperta branży. Relacja, część 2

Branding polskich firm

W pierwszym artykule opisaliśmy nasze wrażenia z odwiedzenia VIII Targów eHandlu w Poznaniu.

targi eHandluPodaliśmy nazwy oraz URL kilku ciekawych firm, z zakresu wysyłki, płatności, programów partnerskich, grafiki. Tak duże wydarzenie jakim były tegoroczne targi, na ogol wykracza poza prezentacje firm i budowanie kontaktów w środowisku. Tak było i tym razem. Rozmawiając z wystawcami, przeprowadziliśmy kilka bardzo interesujących rozmów, podczas których nasi rozmówcy dzielili się swoją, często latami budowaną, wiedzą insiderów.

Fragmentami jednej z tych rozmów chcemy się z Wami w tym artykule podzielić, ponieważ zawiera wskazówki, jak budować silną markę swojej firmy i co jest do tego niezbędne.

W pierwszym artykule przytoczyliśmy zdanie doświadczonego biznesmena oceniającego krytycznie polska scenę eCoemmerce: brak silnych marek. Trudno się z tym twierdzeniem zgodzić, bez dogłębnej analizy polskiego rynku firm działających w branży eCommerce. Zarówno sprzedawców produktów,  jak i agencji reklamowych.

Pewnym jest, ze na targach, wśród agencji reklamowych, marketingowych, brakowało wyróżniającej się marki. Firmy oferowały podobne rozwiązania, budując swoja obecność tylko w kontekście oferowanych działań reklamowych bądź marketingowych. To w obecnym czasie zbyt mało by stworzyć markę kultową, a takich na polskiej scenie ehandlu potrzebujemy. Organizator targów, Fundacja Polak 2.0, jest dobrym tego przykładem: odważnie działająca na wielu polach, zarówno w organizacji sympozjów mobilnych, targów (tak jak omawiane targi ehandlu), przeprowadzająca badania rynku, wywiady, wydająca książki o bieżącej sytuacji rynku ecommerce itd.

Jaka jest recepta na poradzenie sobie z marazmem?

Wspomniany przez nas wcześniej ekspert radzi:

  1. Kluczowe jest budowanie marki. Zamiast korzystania z kanałów sprzedaży oferowanych przez allegro, buduj swoją własną platformę sklepową na własnej domenie. (przykład sklep „5-10-15”) Sprzedając produkt innej firmy, który może mieć w ofercie setka innych sprzedawców, postaraj się o indywidualną ofertę od producenta, dostępną tylko tobie, z możliwością sprzedaży produktu pod własną nazwą.
  2. Wybierz dobrą platformę sklepową. Unikaj najtańszych platform, tu na ogol napotkasz na ukryte koszty, kiepską obsługę klienta, spowolnienia w pracy strony. Najdroższe rozwiązania (na przykład SaaS, nie są konieczne na początek). Średniej klasy platforma sklepowa zapewni Ci szybkość strony, małą awaryjność sklepu
  3. Polityka cenowa. Gdy nie masz silnej marki, walczysz z innymi ceną, stopniowo zaniżając swoje marze. To droga do nikąd, mały zysk nie da Ci w perspektywie szans na inwestycje w swój biznes i siebie, zmniejszy możliwości znajdowania kontrahentów (brak czasu), jakość usług. By funkcjonować w biznesie, ważna jest umiejętność czerpania z pracy satysfakcji, odpoczynku, czasu spędzanego z rodziną, przyjaciółmi, wakacji.
  4. Wytwarzasz dobry produkt, masz do tego technologie umożliwiającą automatyzację, magazynowanie, zajmujesz się jego marketingiem. Do tego niezbędny jest:
  5. Kapitał. Fundamentalny czynnik dla sukcesu. Czy masz cashflow na start, który umożliwi Ci rozbudowanie strony internetowej, inwestycje w marketing? Jeśli nie, szukaj inwestorów, dofinansowań z Unii Europejskiej.
  6. Operacyjność: jakość obsługi klienta, logistyka, szybkość realizacji zleceń, profesjonalizm. Każdy z tych elementów maluje krok po kroku mapę emocjonalną Twojej firmy w umyśle klienta. Znana wielu z nas firma zappos.com, sprzedawca butów w świecie online, stała się liderem oferując najlepszą obsługę klienta.

To nie jest proces do wykonania w ciągu miesiąca, czy nawet pół roku. Wymaga stałej pracy i konsekwencji. Ale, gdy połączymy kapitał, z innowacyjnym produktem, serwisem, dodamy do nich niesztampowy marketing (nakierowany na pomaganie ludziom), sukces pojawić się musi.

Peter Drucker: „Biznes to tylko dwie funkcje: marketing i innowacja”

I tego byśmy bardzo Ci życzyli. Polska scena eCommerce potrzebuje indywidualnych i niestandardowo działających firm. Konkurencja powinna nas inspirować do walki i poszukiwań lepszej jakości. Click To Tweet

VIII Targi eCommerce oferowały możliwość rozwoju firmy, bądź inspirujących rozmów ze znacznie bardziej doświadczonymi biznesmenami działającymi na rynkach międzynarodowych.

Zakończmy podkreślając sugestie wspomnianego eksperta:

„Kluczową rolą managera, szefa firmy powinna być koncentracja na tworzeniu własnej marki, do tego potrzebny jest kapitał”.

 

Czy zgadzasz się z cytowanymi opiniami? Jeśli nie, jakie według Ciebie polskie firmy online działają ciekawie, niestandardowo, innowacyjnie… walczą o swoją pozycję jako liderów?

Author Martyna Bizdra

Zajmujaca sie e-commerce od ponad dwóch lat, pracująca w internecie od 5-ciu, z wykształcenia architekt, z zamiłowania przedsiębiorca, pasjonatka natury, gór, zwierząt, rozwoju osobistego. Patriotka. Kreatywna perfekcjonistka, jest tam gdzie otwarta przestrzeń, góry i ocean.

More posts by Martyna Bizdra

Wszelkie Prawa Zastrzeżone Polska Pszczoła